محمد كمال "MK1".. اعترافات ممثل لسه على البر
أنا محمد كمال.
بس لما بقف قدام المراية، بنادي على نفسي باسم تاني: MK1
الـ "MK" دي حروفي. والـ "1" دي وعدي. وعد إني كل يوم أصحى أكون نسخة أحسن من امبارح. وعد إني مخرجش من الأوضة غير وأنا كسبان جولة جديدة ضد الكسل، ضد الخوف، ضد كلمة "مستحيل".
أنا منين؟
أنا من السنبلاوين. من الدقهلية. من الشارع اللي صوته بيطلع من غير مايك، ومن البيوت اللي حيطانها سمعت أحلام أكتر من أي مسرح. السنبلاوين علمتني إن العظيم مش لازم يتولد في القاهرة. العظيم بيتولد في أي حتة، طالما قلبه كبير وحلمه أكبر.
بدأت إزاي؟
بدأت من الصفر. صفر مسرح، صفر كاميرا، صفر معارف.
بس كان عندي 100% شغف. شغف بيصحيني بدري، يخليني أقف قدام المراية وأمثل لنفسي، أعيط لنفسي، أضحك لنفسي، وأصدق نفسي.
بدايتي كانت أوضة ضلمة. 4 حيطان، ولمبة صفرا، وكرسي خشب. الكرسي ده كان مسرحي، واللمبة دي كانت أضوائي، والحيطان دي كانت جمهوري. كنت بدخل الأوضة محمد كمال العادي، وبطلع منها MK1... الممثل اللي بيحارب عشان يطلع للنور
MK1 يعني إيه بالنسبالي؟
يعني إني أرفض أبقى رقم 2 في حياتي.
يعني كل مرة أغلط في نطق كلمة، أعيدها 50 مرة لحد ما لساني يحفظها قبل عقلي.
يعني كل مرة أحس إني تعبت، أفتكر إن النجم اللي بحبه بدأ من مكان أوحش.
يعني إني مصدق إن مفيش حاجة اسمها "واسطة" قدام "إصرار". الإصرار واسطة لوحده.
أنا مش مستعجل على الشهرة
الكل بيجري ورا اللقطة، وأنا بجري ورا اللحظة. اللحظة اللي أقف فيها قدام الكاميرا وأنا عارف إني مديها كل اللي عندي. اللحظة اللي ألبس فيها شخصية وأطلع منها وأنا سايب جزء من روحي فيها.
مش عايز أبقى "وش". عايز أبقى "أثر". عايز الناس بعد ما يشوفوني يقولوا: "الواد ده صدقناه". لأن التمثيل عندي مش صوت عالي وحركات... التمثيل عندي صدق. والصدق مبيتشراش.
بحلم بإيه؟
بحلم بيوم الستارة تتفتح وأنا واقف وراها قلبي بيدق. بحلم بيوم أسمع "أكشن" وأنسى اسمي وأبقى حد تاني. بحلم بيوم أم تبكي على دور عملته، وشاب يتشجع من كلمة قولتها.
بحلم إني أمثل مصر كلها. أمثل ابن البلد اللي طالع من تحت، وأمثل الحلم اللي ساكن في كل أوضة في مصر.
أنا لسه في أول السطر
أيوه، لسه معملتش دور. ولسه اسمي متكتبش على تتر. ولسه محدش يعرفني.
بس كل العظماء كانوا "لسه" في يوم. وكل نجم كبير بدأ بنقطة.
ونقطتي أنا هي النهاردة. النهاردة اللي قررت أعلن فيها إني موجود. إني محمد كمال. إني MK1. وإني جاي.
جاي من السنبلاوين، جاي من الأوضة، جاي من الحلم... وجاي عشان أفضل مكمل لحد آخر نفس.
لو هتسألني عني في كلمة واحدة، هقولك:
"أنا وعد". وعد إني هفضل أتدرب، هفضل أحلم، وهفضل أصدق إن بكرة بتاعي.
تابعوني... لأن الحكاية دي لسه في أول فصل، والفصول الجاية كلها نار 🔥
محمد كمال
MK1
السنبلاوين - الدقهلية
#محمد_كمال #MK1 #اعترافات_ممثل #من_الصفر #السنبلاوين #حلم_ماشي_على_رجلي

إرسال تعليق